Als einddoel moet je een folder maken voor patiënten waarbij is geconstateerd dat ze een hartafwijking hebben. Deze presenteer je aan de klas.
Gaatje in de hart wand (atriumseptumdefect (ASD) en ventrikelseptumdefect (VSD))
Angina pectoris (pijn op de borst)
Hartfalen
Hartinfarct
Hartklepaandoeningen (stenose, insufficiëntie en prolaps)
Hartritmestoornissen
Hartspierziekte (cardio myopathie)
Ontsteking van het hart (pericarditis en endocarditis)
Tetralogie van Fallot
Syndroom van Marfan
Kloppend hart
Afbeelding: https://giphy.comWat is de hartafwijking?
Wat zijn de symptomen van de hartafwijking?
Wat zijn de oorzaken van de hartafwijking?
Wat zijn de mogelijke oplossingen/behandeling
Wat zijn de gevolgen van de oplossing/behandeling?
Wat zijn de beperkingen voor de patiënt?
Je maakt de folder in een groepje van 3 leerlingen. Elke leerling heeft binnen de groep een taak in de vorm van een rol. Je kan kiezen tussen een eindredacteur, woordvoerder en coördinator/hartspecialist. Hieronder staat omschreven wat elke rol inhoudt.
Eindredacteur
Jij bent verantwoordelijk voor het eindresultaat van de brochure. De brochure moet uitnodigen om gelezen te worden. Als eindredacteur let je op de spellingsfouten. Je zorgt ervoor dat het een duidelijk en logische opbouw heeft. Je ziet er op toe dat de brochure in stijl, woordkeuze en schrijfwijze een eenheid vormt, rekening houdend met de doelgroep. Je let erop dat de plaatjes die erin komen te staan bij de tekst en de doelgroep passen. Minstens ¼ deel van de brochure moet uit plaatjes bestaan.
Woordvoerder
Na de eerste les zorg jij ervoor dat de docent op de hoogte is van jullie keuze. Over welke hartafwijking jullie een brochure gaan maken en wie welke taak op zich neemt. Als jullie vragen hebben ben jij degene die de vraag stelt aan de docent. Aangezien jij de woordvoerder bent, presenteer jij de folder aan de klas. Doe dit op een leuke en creatieve manier. Ook draag jij de verantwoording over het op tijd inleveren van de brochure. Dit houdt in dat de brochure twee dagen (voor 12.00 uur) voor de presentaties, digitaal in het bezit is van de docent.
Coördinator/hartspecialist
Dit is een dubbele rol. Aan de ene kant ben jij de coördinator van het groepje. Het is jouw taak om een planning te maken en overzicht te houden over de afspraken. Jij moet erop toezien dat de afspraken ook worden nagekomen.
Aan de andere kant ben jij de hartspecialist. Jij weet alle ‘in en outs’ van de hartafwijking. Omdat jij zo op de hoogte bent van de hartafwijking, ben jij degene die de vragen beantwoord uit de klas nadat de woordvoerder zijn presentatie heeft gehouden.